Публикации




ИКОНОПИСНОТО изкуство третира вечните теми, които вълнуват човека – за живота и смъртта, за майчинството и любовта, за подвига, героизма, падението и …спасението. И всичко това в багри и красота. Може би за това иконописта е жива вече 20 века. А сега малко за възникването и развитието на това изкуство...





Фаюмската живопис е изработена върху малки дъсчици с размери около 30 Х 40cm.




При древната техника на енкаустиката пигментите на боите се смесват с разтопен восък и се нанасят горещи върху дъската. Работи се с нагорещени шпатулки.Днес тази техника се използва рядко.


Св. Екатерина в Синай – най-стария действащ манастир от началото на 4 век до днес. Образите са живи, все още близки до натурата и въпреки асиметрията са одухотворени. Багрите са ярки, фигурите са раздвижени. Богородица на трон с младенеца е образец на подражание за по-късните икони като поза и композиция.


Създаден по образ и подобие на Бога -Човешкия образ е съвършенния инструмент за отразяване и на най-тънки нюанси в духовната нагласа и психическо състояние , които пък са водещи в поведението на хората.


Ликът на Светеца е изпълнен с решителност и смелост и същевременно излъчва мекота и доброта.



На тази икона Господ изпраща пред Моисей една горяща къпина, която все гори и не може да доизгори, с което му напомня за себе си и след това му се разкрива. Иконата впечатлява с ярките си багри и свободното движение на фигурата.


Византийската иконопис, мозайки и фрески са шедьовър в изобразителното изкуство.
То е декоративно, повлияно от египетското, което налага определен стил в църковното изкуство.


Исус Христос от куполът на църквата, Свети Мина и Апостол Павел са мозаечни изображения. Богатството от цветове е постигнато чрез вграждането на малки конусовидни кубчета с размери от 1 mm. до 1cm. от стъклокерамика, мрамор,камък, злато.Нимбите или фонът може да се покрият със сребро или злато. По някога цялата повърхност е покривана със стъклена глазура за да се запазят по-добре цветовете и за повече блясък.


Стенописите, като начин на изобразяване могат да бъдат два вида. Мокро фреско - когато боите се нанасят върху още не изсъхналата мазилка и сухо фреско - след като мазилката изсъхне.


Две интересни старозаветни фигури, отъждествявани от някои. Мелхизедек за когото много малко се знае, е първосвещеник за веки на Бога. Неговият произход е неясен, т.е. не се знае кои са неговите родители и няма начало и край на дните си. Той държи ключа от лабиринта с отговорите на всички въпроси. Праведният Ной - построил кораба за да спаси живота след потопът.



Безспорно фреските от Емануил Панселинос представляват ненадминат връх в изобразителното църковно изкуство. Той твори през 14век и определено е познавач на византийските канони.Ярките образи оставят неизличим спомен в съзнанието.


При иконите върху дърво-обикновено върху плат, се прилага техниката на прочутата яична темпера. При тази техника се получава прозрачния ефект на маслените бои и същевременно иконата се консервира много добре.Ореолите могат да бъдат покрити със сребърен обков, който понякога обхваща цялата икона с изключение на лицето. Някой икони са изрисувани от двете страни. В средновековието те участват в тържествени религиозни процесии.


В иконописта често се използват някои похвати за да се засили дадено въздийствие, като на пример обратната перспектива


Михаил Рубльов и Теофан Грек създават своите шедьоври в Русия през 13 век и оставят цели школи след себе си.


Охрид е столица на първото българско царство. По-късно там възниква и процъфтява прочутата Дебърска школа на занаяти и иконопис.


Климент Охридски е създателят на кирилицата. Знаем добре че св. Седмочисленици са просвещавали не само религиозно но са учели хората на земеделие, математика и др. полезни за ежедневието знания


Св.Кирил създал глаголицата, която дълго се е ползвала. Св.Методий превел на български език библията –един от трите езика на които се извършва богуслужението във всички християнски църкви по света и до днес.


Боянската църква –„ св.Никола и св.Пантелеймон” строена и надстроявана от 10век до 13век и изографисвана на 3- слоя. Триизмерните образи не случайно са дали повод, църквата да бъде под егидата на Юнеско и обявена за световно културно наследство.


Църквата в която е изографисан този Ангел е строена от римската империя. Тогава София-Сердика е най-значимия на балканския п-в град в разцвета си Появата на Ротондата датира от началото на IV век от времето на император Константин Велики (306-337 г.), който многократно е пребивавал в Сердика. На него преписват фразата “Сердика – моят Рим”.Неколкократните опити на османлиите да превърнат църквата в джамия се провалят и накрая, те самите се отказват от това си начинание.


Всички знаем за огромното значение на Рилския манастир за съхраняването на нашата идентичност като народ със значима култура.


За това важна е и нагласата. Хубаво е човек да се усмихва, да бъде изпълнен с надежда и доброта ако желае изографисвания образ на Богородица на пример, да излъчва същите качества.


Например - Горазд е бил в Моравия,Климент и Наум са били в Македония а Ангеларий на териториятa на днешна Албания.


Особености, наложени от канона:
Иконописта спазва и някои специфични предписания, които не са обусловени от технологията на живописта. Например, първо се прави позлатата, след това т. нар. „долично“ изображение пейзажи, облеклото на изобразяваните светци. Най-накрая е „личното“, т.е. изписването на лицата на светците.


Една празнична икона от Асеновград. Иконата е със злато и сребро. В четирите ъгъла са поставени следните медальони: горе в ляво-благовещение; в дясно-рождество Христово; долу в ляво-Св.Георги, винаги на бял кон; долу в дясно-Св.Димитър,винаги на червен кон.



Няма коментари:

Публикуване на коментар

Материалите са обект на автоски права. Предоставено от Blogger.